Spiraalistabilaatio (SPS)

(SPS) Spiral Stabilization on kehonhallinta- ja terapiamenetelmä, jossa harjoitellaan menetelmään varsinaisesti suunniteltuja vastuskuminauhoja käyttäen. Harjoittelun tavoitteena on parantaa liikkumista, kehonhallintaa ja ryhtiä sekä tätä kautta lievittää kipuja. Skolioosin hoidossa on saatu myös rohkaisevia hoitotuloksia.

Harjoittelussa keskitytään spiraalimaisten (kiertävien) lihastoimintaketjujen aktivointiin ja vahvistamiseen sekä vertikaalilihasketjujen rentoutumiseen.

Keskivartalon lihasten vahvistaminen korostuu kaikissa liikkeissä. Selkäkipujen taustalla on usein vertikaali-lihasketjujen jännittyneisyys. Liian pitkään jatkunut yliaktiivisuus vaikuttaa negatiivisesti selkärangan rakenteisiin, mm. välilevyihin. Spiraali-lihasketjujen aktivoituminen ojentaa selkärankaa ja luo tilaa selkänikamien väliin, jolloin välilevyihin kohdistuva paine hellittää ja niiden aineenvaihdunta paranee.

SPS -metodin käyttökohteita:

·  Erilaisten selkäkipujen ja -sairauksien ennaltaehkäisy ja hoito, kuten akuutit ja pitkäaikaiset selkäkivut, skolioosi, välilevytyrä, spinaalistenoosi, spondylolisteesi

·  Selkäleikkausten pre- ja postoperatiivinen hoito

·  Selän toiminnallisuuden parantaminen

·  Nivelvaivojen pre- ja postoperatiivinen hoito (olka-, lonkka-, polvi- ja nilkkanivelet)

·  Kehonhallinnan ja tasapainon parantaminen

·  Kävelyn tekniikan ja koordinaation parantaminen

·  Urheiluvalmennus

Meiltä on mahdollista saada SPS-yksilöohjausta ja perehdytyksen jälkeen harjoituksia voi jatkaa esimerkiksi kotona omatoimisesti. Myös Smartum ja e-passi käy meillä maksuvälineenä. Kysy rohkeasti lisää!