Vatsalihasten erkaantuma

Mistä on kyse?

Raskauden aikana kasvava vatsa ja raskaushormonit venyttävät vatsan alueen keskilinjassa kulkevaa valkoista jännesaumaa, linea albaa, johon vatsalihakset kiinnittyvät. Linea alban venyminen raskausaikana on luonnollinen reaktio ja sen tulisi palautua normaaliksi 5-8 viikossa synnytyksen jälkeen.

Joillakin naisilla venyttynyt jännesauma ei kuitenkaan palaudu ilman kuntoutusta. Myös rankka treenaaminen tai ylipaino voivat venyttää tätä jännesaumaa. Jännesauman venyttymistä kutsutaan vatsalihasten erkaantumaksi (distasis recti abdominis). Raskaana olevista naisista 27 %:lla erkaantuma todetaan toisella raskaus kolmanneksella ja 66 %:lla viimeisellä raskauskolmanneksella. Heti synnytyksen jälkeen erkaantuma todetaan 53 %:lla naisista ja 5-7 viikkoa synnytyksestä esiintyvyys on edelleen 36 %.

Yleisin oire on alaselänkivut ja pömpöttävä vatsa.

Vatsalihasten erkaantuma saattaa aiheuttaa kipuja ja vaikuttaa ryhtiin, vartalon tasapainoon, liikkeisiin, hengitykseen, ulostamiseen sekä sisäelinten tukeen. Myös lantionpohjat ongelmat ovat yleisiä. Alaselän kipuun altistaa se, ettei vatsalihakset enää tue lantiota ja lanneselkää.

Oikeaoppisella harjoittelulla fysioterapeutin opastuksessa tilannetta voidaan kuntouttaa.

Kuntoutuksessa keskitytään spesifisti juuri erkaantuman hoitoon tarkoitettuihin vatsalihasliikkeisiin, erityisesti syvän poikittaisen vatsalihaksen vahvistamiseen. Harjoittelu etenee progressiivisesti ja fysioterapeutti on aina tukenasi hoitojakson aikana. Oikeaoppisilla harjoitteilla kuntoutetaan ja myös ennaltaehkäistään mahdollisia tulevia selkäkipuja, ryhtiongelmia ja lantionpohjan ongelmia.

Fysioterapeutin vastaanotolle voit tulla lääkärin lähetteellä tai ilman. Vastaanotolla fysioterapeutti tutkii ensin palpoiden ja sen jälkeen mittaa kuinka leveä jännesauma, linea alba, on.  Jos vatsalihasten erkaantuma todetaan, käydään läpi harjoiteltavat liikkeet, joiden tavoitteena on erkaantuman kuroutuminen pienemmäksi. Saat kirjalliset ohjeet myös mukaan.

Suurin muutos jännesauman kaventumisessa tapahtuu ensimmäisen kahden kuukauden aikana synnytyksestä, mutta kuntoutuksesta on hyötyä, vaikka synnytyksestä olisi vuosia. Jos erkaantumaa ei kuntouteta, saattaa se aiheuttaa myöhemmässä vaiheessa ongelmia.